UJEDNOLICONY TEKST STATUTU
ZACHODNIOPOMORSKIEGO STOWARZYSZENIA DORADCÓW PODATKOWYCH
Rozdział I
Postanowienia ogólne.
Art. 1
Stowarzyszenie „ZACHODNIOPOMORSKIE STOWARZYSZENIE DORADCÓW PODATKOWYCH” zwane dalej Stowarzyszeniem działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. – Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. z 1990r. nr 14 poz. 86 z późn. zm.), a także zgodnie z poniższym Statutem.
Art. 2
Stowarzyszenie ma osobowość prawną.
Art. 3
Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Szczecin.
Art. 4
Stowarzyszenie działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 5
- Stowarzyszenie działając na rzecz swoich członków może współpracować z innymi organizacjami doradców podatkowych.
- Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych stowarzyszeń i organizacji.
Rozdział II
Podstawowe cele Stowarzyszenia oraz sposoby i formy ich realizacji.
Art. 6
Celem Stowarzyszenia jest w szczególności:
1) reprezentowanie i ochrona zawodowych interesów członków Stowarzyszenia;
2) działanie na rzecz podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz poziomu wiedzy swoich członków;
3) propagowanie zasad etyki zawodowej, czuwanie nad jej przestrzeganiem ;
4) propagowanie wszelkich inicjatyw i przedsięwzięć istotnych dla podniesienia poziomu usług świadczonych przez członków Stowarzyszenia;
5) integrowanie środowiska i udzielanie pomocy członkom Stowarzyszenia i doradcom podatkowym w ramach działalności statutowej oraz w ciężkich sytuacjach życiowych.
Art. 7
1. Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
1) współdziałanie z władzami, organami administracji publicznej, instytucjami społecznymi i organizacjami gospodarczymi;
2) przedstawianie organom władzy państwowej i samorządowej postulatów oraz opinii dotyczących działalności Stowarzyszenia;
3) promowanie inicjatyw członków Stowarzyszenia oraz ich uczestnictwa w środowiskach opiniotwórczych;
4) organizowanie i prowadzenie działalności szkoleniowej, szkolenia zawodowego, samokształcenia i wydawnictwa na rzecz członków Stowarzyszenia;
5) tworzenie i prowadzenie systemów informacji, gromadzenie materiałów źródłowych i informacji zawodowych oraz wymianę doświadczeń;
6) organizowanie promocji propagujących najnowsze osiągnięcia naukowe i techniczne w zakresie działalności zawodowej członków Stowarzyszenia;
7) organizowanie zjazdów, kongresów, sympozjów, odczytów, wykładów, konkursów, wystaw itp.;
8) prowadzenie bieżącej informacji dla osób trzecich, dotyczącej działalności statutowej Stowarzyszenia;
2. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, na ogólnych zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów Statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między członków.
Rozdział III
Prawa i obowiązki członków Stowarzyszenia.
Art. 8
Stowarzyszenie zrzesza:
1) członków zwyczajnych;
2) członków honorowych;
3) członków wspierających.
Art. 9
Członkami zwyczajnymi mogą być:
1) członkowie założyciele;
2) osoby fizyczne uprawnione do zajmowania się doradztwem podatkowym w rozumieniu Ustawy z 5 lipca 1996r. o doradztwie podatkowym;
3) kandydaci do zawodu rekomendowani przez co najmniej dwóch członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
Art. 10
Członek zwyczajny ma prawo:
1) wybierać i być wybieranym do władz Stowarzyszenia;
2) uczestniczyć w pracach Stowarzyszenia;
3) korzystać z wszelkich świadczeń i usług Stowarzyszenia;
4) wyrażać swoje opinie i propozycje w zakresie działalności statutowej Stowarzyszenia;
5) inicjować i propagować wszelkie przejawy działalności, która może przyczynić się do realizacji statutowych celów i działań Stowarzyszenia.
Art. 11
1. Obowiązkiem członków zwyczajnych jest:
1) zapoznanie się z postanowieniami statutowymi oraz innymi zasadami przyjętymi przez Stowarzyszenie;
2) przestrzeganie postanowień statutowych oraz innych zasad przyjętych przez Stowarzyszenie;
3) uczestniczenie w działalności i pracach Stowarzyszenia;
4) uiszczanie składek członkowskich.
2. Termin wpłaty składki członkowskiej za dany rok upływa w dniu 31 styczna tego roku.
Art. 12
1. Przyjęcia w poczet członków zwyczajnych dokonuje w drodze uchwały Zarząd na pisemny wniosek kandydata i po opłaceniu wpisowego.
2. Warunkiem przyjęcia w poczet członków zwyczajnych Stowarzyszenia jest spełnianie przez niego wymogów przewidzianych w art. 9 Statutu.
Art. 13
Członkostwo zwyczajne ustaje w przypadku:
1) utraty przez członka uprawnień do prowadzenia działalności, o której mowa w art. 9 Statutu;
2) złożenia przez członka pisemnego oświadczenia o wystąpieniu ze Stowarzyszenia na ręce członka Zarządu;
3) wykluczenia członka z powodu rażącego bądź uporczywego naruszenia Statutu, rażącego naruszenia zasad etyki zawodowej, nie uzyskania uprawnień do wykonywania działalności, o której mowa w art. 9.2 Statutu przez osoby w art. 9.3 Statutu;
4) śmierci członka.
Art. 14
1. O wykluczeniu lub skreśleniu członka (zwyczajnego, wspierającego i honorowego) orzeka Zarząd podając przyczyny wykluczenia lub skreślenia.
2. Osoba wykluczona lub skreślona ma prawo do wniesienia odwołania do Walnego Zgromadzenia Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały.
3. Do osób, którym odmówiono prawa członkostwa stosuje się odpowiednio zasady określone w ust. 2.
Art. 15
Członkiem wspierającym mogą być osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej zarówno krajowe, jak i zagraniczne, które zadeklarują na rzecz Stowarzyszenia chęć pomocy finansowej lub rzeczowej, lub osób trzecich za zgodą zainteresowanego.
Art. 16
Godność członka wspierającego nadaje Zarząd w drodze uchwały na wniosek zainteresowanego.
Art. 17
1. Członkowi wspierającemu przysługują prawa członka zwyczajnego z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.
2. Członek wspierający ma prawo brać udział – z głosem doradczym- w statutowych władzach stowarzyszenia.
3. Członkowie wspierający działają w Stowarzyszeniu poprzez swoich przedstawicieli.
Art. 18
Członkostwo wspierające ustaje wskutek:
1) złożenia pisemnego oświadczenia Zarządowi o wystąpieniu;
2) skreślenia przez Zarząd z powodu zaniechania deklarowanej pomocy lub z powodu nieprzestrzegania postanowień statutowych;
3) utraty zdolności do czynności prawnych;
4) śmierci członka.
Art. 19
Członkiem honorowym może być osoba fizyczna lub instytucja zarówno krajowa, jak i zagraniczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój dziedzin związanych z propagowanymi przez Stowarzyszenie celami i zadaniami
Art. 20
Godność członkostwa honorowego nadaje Walne Zgromadzenie na wniosek Zarządu.
Art. 21
1. Członkom honorowym przysługują prawa członka zwyczajnego z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.
2. Członek honorowy ma prawo brać udział – z głosem doradczym- w statutowych władzach Stowarzyszenia.
Art. 22
Członkostwo honorowe ustaje wskutek:
1) złożenia pisemnego oświadczenia Zarządowi o wystąpieniu;
2) pozbawienia godności przez Walne Zgromadzenie na wniosek Zarządu w razie sprzeniewierzenia się postanowieniom statutowym;
3) utratę zdolności do czynności prawnych;
4) utratę osobowości prawnej;
5) śmierć członka.
Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia.
Art. 23
Władzami Stowarzyszenia są:
1) Walne Zgromadzenie Członków (Walne Zgromadzenie);
2) Zarząd;
3) Komisja Rewizyjna (Komisja).
Art. 24
1. Kadencja Zarządu i Komisji trwa cztery lata.
2. Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym.
3. Władze działają od chwili ukonstytuowania się do czasu wybrania i ukonstytuowania się nowych władz.
4. Ukonstytuowanie się nowych władz powinno nastąpić w ciągu 3 dni od wyboru.
5. Członek wskazany do wyboru musi wyrazić zgodę na udział w wyborach.
6. Członek może być wybrany tylko do jednego z organów wybieralnych.
7. W razie ustąpienia lub ustania członkostwa przed upływem kadencji, gdy spowoduje to uszczuplenie składu Zarządu poniżej minimum określonego w art.33 Statutu, a Komisji poniżej liczby zawartej w art.. 37 Statutu, skład osobowy jest uzupełniany spośród kandydatów startujących w ostatnich wyborach w kolejności uzyskanych głosów.
Art. 25
1. Uchwały władz wybieralnych Stowarzyszenia są podejmowane zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy członków.
2. W razie równej liczby głosów przeważa głos przewodniczącego właściwej władzy Stowarzyszenia.
3. Wyłączenie jawności głosowania może nastąpić w każdej sprawie w drodze uchwały podjętej większością 2/3 głosów w obecności co najmniej polowy członków organu.
Rozdział V
Walne Zgromadzenie.
Art. 26
1. Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. Walne Zgromadzenie jest uprawnione do podejmowania uchwał we wszystkich sprawach dotyczących działalności Stowarzyszenia.
2. W Walnym Zgromadzeniu biorą udział:
1) z głosem stanowiącym- członkowie zwyczajni,
2) z głosem doradczym- członkowie wspierający i honorowi.
Art. 27
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy w szczególności:
1) wskazywanie podstawowych kierunków działalności Stowarzyszenia, w tym ustalenie zadań i programu rozwoju Stowarzyszenia;
2) rozpatrywanie sprawozdań i wniosków organów Stowarzyszenia;
3) zatwierdzanie preliminarzy budżetowych przedstawionych przez Zarząd;
4) podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia absolutorium organom Stowarzyszenia;
5) wybór i odwoływanie członków organów Stowarzyszenia;
6) uchwalanie regulaminów pracy wszystkich organów Stowarzyszenia;
7) uchwalanie wysokości i trybu pobierania wpisowego oraz składek członkowskich na podstawie wniosku Zarządu w tej sprawie;
8) uchwalania zmian statutu;
9) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu;
10) podejmowanie uchwał o likwidacji Stowarzyszenia oraz wyznaczenie likwidatora;
11) podejmowanie uchwał we wszelkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz Stowarzyszenia.
Art. 28
1. Walne Zgromadzenie podejmuje uchwały w sprawie zmian statutu, w sprawie odwołania członka władz Stowarzyszenia przed upływem kadencji oraz w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy członków Stowarzyszenia.
2. Walne Zgromadzenie obraduje i podejmuje uchwały w sprawach objętych przyjętym w głosowaniu porządkiem obrad.
3. W razie braku quorum w pierwszym terminie zwołanego Walnego Zgromadzenia, Zarząd wyznacza drugi termin nie wcześniej niż w 15 minut po pierwszym terminie.
4. Walne Zgromadzenie może podejmować uchwały zwykłą większością głosów, w pierwszym terminie w obecności co najmniej połowy członków, a w drugim terminie – bez względu na liczbę obecnych członków Stowarzyszenia.
5. Każdy członek Stowarzyszenia uczestniczy w Walnym Zgromadzeniu osobiście. Członkowie będący osobami prawnymi są reprezentowani przez swoich przedstawicieli ustawowych.
Art. 29
1. Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwoływane jest przez Zarząd conajmniej raz w roku.
2. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie może odbyć się w każdym czasie w przypadkach szczególnie uzasadnionych.
3. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd z własnej inicjatywy, na żądanie Komisji Rewizyjnej albo na wniosek co najmniej 1/5 Członków Stowarzyszenia.
4. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwoływane jest przez Zarząd w ciągu 30 dni od ogłoszenia żądania Komisji Rewizyjnej lub złożenia stosownego wniosku.
5. Nadzwyczajne Walne zgromadzenie obraduje i podejmuje uchwały w sprawach, dla których zostało zwołane, w porządku przyjętym w głosowaniu.
6. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie może obradować i podejmować uchwały w innych sprawach po wyrażeniu na to zgody przez 2/3 obecnych członków i przyjęciu ich w głosowaniu do porządku obrad.
Rozdział VI
Zarząd.
Art. 30
1. Zarząd kieruje bieżącą pracą Stowarzyszenia i reprezentuje je na zewnątrz.
2. Zarząd odpowiada za swoją pracę przed Walnym Zgromadzeniem.
Art. 31
Zarząd składa się z 3 do 5 członków wybieranych spośród członków Stowarzyszenia w Walnym Zgromadzeniu.
Art. 32
1. Na pierwszym posiedzeniu Zarząd wybiera ze swojego grona Prezesa, Wiceprezesa, Skarbnika i Sekretarza.
2. Zarząd odbywa swoje posiedzenia nie rzadziej niż raz w kwartale.
3. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Zarządu. W razie równej ilości głosów decydujące znaczenie ma głos Prezesa.
4. Uchwały podejmowane są przez Zarząd przy osobistej obecności członków lub przy wykorzystywaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, w tym drogą elektroniczną.
Art. 33
Pracą Zarządu kieruje i przewodniczy na posiedzeniach Prezes Zarządu lub Wiceprezes.
Art. 34
Do kompetencji Zarządu należy:
1) realizacja celów statutowych;
2) realizacja uchwał Walnego Zgromadzenia oraz wniosków i zleceń Komisji Rewizyjnej;
3) przygotowanie projektów uchwał Walnego Zgromadzenia oraz ich realizacja;
4) zwoływanie Walnego Zgromadzenia oraz przygotowanie porządku obrad i zapewnienie strony organizacyjnej i porządkowej;
5) przygotowanie i przedstawienie do zatwierdzenia Walnemu Zgromadzeniu preliminarzy budżetowych;
6) przedstawienie sprawozdań z działalności Walnemu Zgromadzeniu i Komisji Rewizyjnej na każdorazowe jej wezwanie;
7) podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich;
8) zarządzanie majątkiem i podejmowanie zobowiązań majątkowych w imieniu Stowarzyszenia;
9) podejmowanie uchwał w sprawie przystąpienia do innych organizacji;
10) powoływanie Rady Programowej i innych ciał opiniodawczych i przygotowywanie projektów regulaminów pracy tych organów oraz sprawowanie nad nimi nadzoru;
11) powoływanie Biura Stowarzyszenia i przygotowanie projektu regulaminu pracy tego Biura oraz organizowanie i nadzorowanie działalności tego Biura;
12) zatrudnianie pracowników dla obsługi władz Stowarzyszenia;
13) wykonywanie wszystkich innych czynności nie zastrzeżonych do kompetencji innych organów.
Rozdział VII
Komisja Rewizyjna.
Art. 35
Komisja Rewizyjna jest najwyższym organem kontrolnym Stowarzyszenia.
Art. 36
1. Komisja Rewizyjna składa się z trzech osób wybieranych przez Walne Zgromadzenie spośród członków Stowarzyszenia;
2. Komisja wybiera ze swojego składu przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza;
3. Przewodniczący lub upoważniony przez niego wiceprzewodniczący kieruje pracami Komisji Rewizyjnej.
4. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów.
5. Tryb i formy działalności Komisji Rewizyjnej określa regulamin opracowany przez Komisję i zatwierdzony przez najbliższe Walne Zgromadzenie.
Art. 37
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
1) wykonywanie nadzoru i kontroli nad całokształtem działalności statutowej Stowarzyszenia;
2) bieżąca kontrola pracy Zarządu;
3) badanie sprawozdań Zarządu;
4) występowanie do Zarządu z wnioskami i zaleceniami;
5) składanie Walnemu Zgromadzeniu sprawozdań i wniosków oraz przedstawianie postulatów dotyczących działalności Stowarzyszenia;
6) przedstawianie Walnemu Zgromadzeniu wniosku o udzielenie absolutorium dla Zarządu;
7) przestrzeganie i czuwanie nad prawidłowością wykonywania uchwał Walnego Zgromadzenia;
8) przeprowadzanie innych działań kontrolnych zleconych przez Walne Zgromadzenie, Zarząd, Prezesa lub na wniosek ¼ członków Stowarzyszenia;
9) wydawanie zaleceń organom Stowarzyszenia w razie stwierdzenia nieprawidłowości w ich działaniu.
Art. 38
1. Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków Stowarzyszenia i przedstawicieli organów Stowarzyszenia składania pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.
2. Komisja ma prawo badania dokumentów Stowarzyszenia oraz brania udziału w posiedzeniach organów Stowarzyszenia z głosem doradczym.
Art. 39
W razie stwierdzenia nieprawidłowości w działalności Stowarzyszenia lub jego Zarządu Komisja ma prawo zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia.
Rozdział VIII
Majątek Stowarzyszenia.
Art. 40
Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i środki pieniężne.
Art. 41
Źródłem majątku Stowarzyszenia są:
1) opłaty wpisowe;
2) składki członkowskie;
3) dotacje i subwencje.
4) darowizny, zapisy i spadki;
5) wpływy z działalności statutowej;
6) dochody z działalności gospodarczej;
7) dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Stowarzyszenia;
8) inne wpływy.
Art. 42
Składki członkowskie i opłaty wpisowe powinny być wpłacane w wysokości określonej w Statucie.
Art. 43
Do składania oświadczeń, z których wynikają zobowiązania majątkowe dla Stowarzyszenia, wymagane jest współdziałanie Prezesa lub Wiceprezesa Zarządu z innym członkiem Zarządu.
Art. 44
1. Wysokość pierwszej składki członkowskiej wynosi 120 zł. Rocznie. Pierwszą składkę roczną członkowie uiszczają jednorazowo w momencie przystąpienia.
2. Opłata wpisowa wynosi 100 zł.
3. W przypadku przyjęcia nowych członków uiszczają oni 1/12 składki rocznej za każdy pełny miesiąc pozostały do końca roku kalendarzowego.
Rozdział IX
Rozwiązanie Stowarzyszenia.
Art. 45
Rozwiązanie Stowarzyszenia następuje po przeprowadzeniu postępowania likwidacyjnego.
Art. 46
Walne Zgromadzenie podejmuje uchwałę o likwidacji Stowarzyszenia i wskazuje osobę likwidatora spośród członków Zarządu.
Art. 47
1. Likwidator zgłasza otwarcie postępowania likwidacyjnego oraz swoje dane osobowe w celu wpisania do rejestru stowarzyszeń.
2. Likwidator prowadzi postępowanie likwidacyjne podejmując czynności niezbędne do likwidacji, w czasie możliwie najkrótszym, w sposób zabezpieczający majątek likwidowanego Stowarzyszenia.
3. Likwidator podaje do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania likwidacyjnego.
4. Likwidator w stosunkach wewnętrznych jest zobowiązany dostosować się do uchwał Walnego Zgromadzenia.
5. Likwidator ma obowiązek zakończyć bieżące interesy Stowarzyszenia, ściągnąć wierzytelności i wypełnić zobowiązania oraz spieniężyć majątek